[marți, 19 iulie] O altă confruntare
Timp de aproximativ o mie de ani, Biserica Catolică a învățat că oamenii aparțineau bisericii pentru că locuiau pe teritoriul ei. Era ceva automat, de îndată ce o persoană se năștea. Acesta a fost unul dintre motivele pentru care botezau copiii. Dar asta însemna și faptul că nimeni nu avea cu adevărat de ales în această privință. Erau membri ai bisericii, fie că le plăcea sau nu.
În 1525, Consiliul de la Zürich a convocat o confruntare pe tema ideii de apartenență voluntară la biserică. Studenții lui Zwingli sperau că acesta va susține ceea ce îi învățase. În schimb, Zwingli a fost cel ales de consiliu să pledeze împotriva lor. Cum consiliul se hotărâse deja, iar Zwingli argumenta împotriva lor, ei nu aveau nicio șansă.
Lui Conrad Grebel și Felix Manz li s-a ordonat să părăsească cantonul (o parte a Elveției, ca un stat sau o provincie), iar toți copiii nebotezați trebuiau să fie botezați în următoarele opt zile, altfel părinții urmau să fie și ei expulzați. Consiliul din Zürich controla biserica și a folosit biserica pentru a controla poporul. Le era teamă că, dacă oamenii nu ar fi fost obligați să fie membri ai bisericii, întregul oraș, și poate întreaga societate elvețiană, s-ar fi prăbușit. Acesta era un risc pe care nu și-l asumau.
Nouă nu se pare un motiv întemeiat de îngrijorare. În multe state, oamenii aparțin unor religii diferite, iar țările nu s-au destrămat încă. Dar, în cea mai mare parte a istoriei, regii, preoții, faraonii, cezarii și împărații au încercat cu toții să își unească poporul prin existența unei religii oficiale care era susținută de guvern.
Această idee era atât de veche și făcea atât de mult parte din gândirea oamenilor, încât a sugera altceva era aproape de neimaginat. Dar studenții lui Zwingli au decis că trebuia să fie ascultători față de adevărul pe care îl cunoșteau, chiar dacă Consiliul din Zürich nu văzuse încă această lumină. În micul sat Zollikon, la 6,4 km de Zürich, au decis să organizeze o grupare care să fie doar o biserică – nu o combinație între biserică și stat.
Aplicație: Ce ar trebui să facem atunci când adevărul sună ciudat sau chiar rău pentru toți ceilalți? 2 Timotei 4:1-5