Nebunia lui Fulton

 

Robert Fulton era un nebun. Toți spuneau acest lucru. Sărmanul şi nătângul de el credea că un vas putea fi pus în mişcare de forța aburilor. Până în 1807: an în care Fulton îşi propusese să facă prima călătorie cu Clermont, motoarele cu aburi puseseră în mişcare fabrici de textile (la începutul anilor 1700), dar nu şi bărci. Prin urmare, omul acesta nu era altceva decât un nebun. Ideea că ar mai putea şi altceva în afara vântului să propulseze o ambarcațiune era ridicolă, absurdă şi de-a dreptul prostească. Când vorbeau despre vasul lui Fulton, şi vorbeau despre el foarte mult, oamenii îi spuneau Nebunia lui Fulton, şi nu Clermont.

 

Probabil că, în timp ce-şi construia vasul, Fulton a înțeles ce a simțit Noe când a construit arca. Nimeni nu îl credea. Nimeni nu credea că va reuşi. Chiar şi prietenii, şi familia, care au acceptat în cele din urmă să ia parte la prima călătorie a vasului Clermont, se aşteptau să sară în aer din moment în moment. Mai târziu, Fulton povestea că citea pe fața lor numai nelinişte şi aproape că îi părea rău de efortul pe care îl depusese pentru a construi vasul.

 

Primul drum a fost de la New York la Albany, pe fluviul Hudson, împotriva curentului. Clermont nu era un iaht, ca să se strecoare cu uşurință. Avea fundul plat şi pupa pătrată. Avea aproximativ 45 m lungime şi 5 m lățime şi avea vâsle instalate pe partea laterală. Avea vele, dar erau prevăzute numai pentru cazuri de urgență, iar Fulton probabil se gândise că în acest fel avea să le mai liniştească frica. Atunci când vasul a fost lansat la apă, oamenii spuneau că seamănă cu o moară cocoțată pe o plută care a luat foc.

 

Vasul înainta învolburând apa şi, după 24 ore, s-a oprit în satul Clermont, al cărui nume îl purta. A doua zi, după o petrecere în cinstea călătoriei inaugurale, a plecat mai departe pe fluviul Hudson, ajungând la Albany în jurul orei 5 după-amiază, unde a fost întâmpinat de o mulțime de oameni, în frunte cu guvernatorul. Nebunia lui Fulton făcuse imposibilul. Parcursese 150 de mile marine în aproape 32 de ore, având o viteză medie de cca 5 mile pe oră. La vremea aceea, o goeletă parcurgea aceeaşi distanță în patru zile.

 

Fulton a inițiat o revoluție în domeniul mijloacelor de transport, pentru că a dorit să îşi asume riscul de a părea un nebun care aleargă după cai verzi şi pentru că a făcut ce ştia că se poate.