[marți, 24 mai] Înșelătorul înșelat

 

 

3. În ce fel îngăduie Dumnezeu ca Laban să-l înșele pe Iacov? De ce? Ce lecții a învățat Iacov?

 

Geneza 29:1-30

„Iacov a pornit la drum şi s-a dus în ţara celor ce locuiesc la Răsărit. 2 S-a uitat înainte şi iată că pe câmp era o fântână, şi lângă ea erau trei turme de oi, care se odihneau, căci la fântâna aceasta obişnuiau ciobanii să-şi adape turmele. Şi piatra de pe gura fântânii era mare. 3 Toate turmele se strângeau acolo; ciobanii prăvăleau piatra de pe gura fântânii, adăpau turmele şi apoi puneau piatra iarăşi la loc pe gura fântânii. 4 Iacov a zis păstorilor: „Fraţilor, de unde sunteţi?” „Din Haran”, au răspuns ei. 5 El le-a zis: „Cunoaşteţi pe Laban, fiul lui Nahor?” „Îl cunoaştem”, i-au răspuns ei. 6 El le-a zis: „Este sănătos?” „Sănătos”, au răspuns ei. Şi tocmai atunci venea Rahela, fata lui, cu oile. 7 El a zis: „Iată, soarele este încă sus şi-i prea devreme ca să strângeţi vitele: adăpaţi oile, apoi duceţi-vă şi paşteţi-le iarăşi.” 8 Ei au răspuns: „Nu putem până nu se vor strânge toate turmele; atunci se prăvăleşte piatra de pe gura fântânii şi vom adăpa oile.” 9 Pe când le vorbea el încă, vine Rahela cu oile tatălui său, căci ea le păzea. 10 Când a văzut Iacov pe Rahela, fata lui Laban, fratele mamei sale, şi turma lui Laban, fratele mamei sale, s-a apropiat, a prăvălit piatra de pe gura fântânii şi a adăpat turma lui Laban, fratele mamei sale. 11 Apoi Iacov a sărutat pe Rahela şi a început să plângă tare. 12 Iacov a spus Rahelei că este rudă cu tatăl ei, că este fiul Rebecăi. Şi ea a dat fuga de a spus tatălui său. 13 Cum a auzit Laban de Iacov, fiul surorii sale, i-a alergat înainte, l-a îmbrăţişat, l-a sărutat şi l-a adus în casă. Iacov a istorisit lui Laban toate cele întâmplate. 14 Şi Laban i-a zis: „Cu adevărat, tu eşti os din oasele mele şi carne din carnea mea!” Iacov a stat la Laban o lună.15 Apoi Laban a zis lui Iacov: „Fiindcă eşti rudă cu mine, să-mi slujeşti oare degeaba? Spune-mi ce simbrie vrei?” 16 Laban însă avea două fete: cea mai mare se numea Lea şi cea mai mică, Rahela. 17 Lea avea ochii slabi, dar Rahela era frumoasă la statură şi mândră la faţă. 18 Iacov iubea pe Rahela şi a zis: „Îţi voi sluji şapte ani pentru Rahela, fata ta cea mai mică.” 19 Şi Laban a răspuns: „Mai bine să ţi-o dau ţie, decât s-o dau altuia. Rămâi la mine!” 20 Astfel, Iacov a slujit şapte ani pentru Rahela; şi anii aceştia i s-au părut ca vreo câteva zile, pentru că o iubea. 21 În urmă, Iacov a zis lui Laban: „Dă-mi nevasta, căci mi s-a împlinit sorocul, ca să intru la ea.” 22 Laban a adunat pe toţi oamenii locului şi a făcut un ospăţ. 23 Seara, a luat pe fiică-sa Lea şi a adus-o la Iacov, care s-a culcat cu ea. 24 Şi Laban a dat ca roabă fetei sale Lea pe roaba sa Zilpa. 25 A doua zi dimineaţă, iată că era Lea. Atunci, Iacov a zis lui Laban: „Ce mi-ai făcut? Nu ţi-am slujit oare pentru Rahela? Pentru ce m-ai înşelat?” 26 Laban a răspuns: „În locul acesta nu-i obicei să se dea cea mai tânără înaintea celei mai mari. 27 Isprăveşte săptămâna cu aceasta, şi-ţi vom da şi pe cealaltă pentru slujba pe care o vei mai face la mine alţi şapte ani.” 28 Iacov a făcut aşa şi a isprăvit săptămâna cu Lea; apoi, Laban i-a dat de nevastă pe fiică-sa Rahela. 29 Şi Laban a dat ca roabă fetei sale Rahela pe roaba sa Bilha. 30 Iacov a intrat şi la Rahela, pe care o iubea mai mult decât pe Lea, şi a mai slujit la Laban alţi şapte ani”.

 

Primul lucru pe care Iacov îl vede când ajunge la destinație este o piatră, probabil un indiciu care trimite la piatra de la Betel, care semnifica prezența lui Dumnezeu (Geneza 28:18,19). Piatra aceasta îi va da, în cele din urmă, ocazia lui Iacov să interacționeze cu Rahela. Când află de la păstorii locului că Rahela vine să-și adape oile, Iacov îi îndeamnă să dea piatra la o parte. Ei refuză, ceea ce îi dă lui Iacov ocazia să facă el acest lucru și să se prezinte Rahelei (Geneza 29:11).

 

Rahela reacționează alergând la familia ei. Primul contact dintre Iacov și Rahela a fost rodnic: „Iacov iubea pe Rahela” (Geneza 29:18) atât de mult, încât cei șapte ani lucrați pentru Laban în schimbul ei i s-au părut ca „vreo câteva zile” (Geneza 29:20).

 

Cu toate acestea, după acești șapte ani, Iacov este înșelat. În noaptea nunții, Lea, nu Rahela, este cea pe care Iacov o descoperă în patul lui. Profitând de agitația de la festivități și de emoția intensă și de vulnerabilitatea lui Iacov, lui Laban îi reușește șiretlicul. Interesant este că Iacov folosește pentru „înșelat” un cuvânt cu aceeași rădăcină (Geneza 29:25) cu termenul folosit de Isaac ca să descrie comportamentul lui Iacov față de tatăl și fratele lui (Geneza 27:35).

 

De observat că același mod de gândire este întâlnit și în lex talionis (legea talionului), „ochi pentru ochi, dinte pentru dinte” (Exodul 21:24; compară cu Geneza 9:6), care îl constrânge pe cel vinovat să se identifice cu victima lui, prin faptul că suportă exact ce i-a făcut victimei lui. Într-un mod asemănător, lui Iacov i se întâmplă același lucru pe care îl făcuse și el altcuiva.

 

Iacov înțelege acum ce înseamnă să fie victima unei înșelăciuni. Surprinzător, Dumnezeu îi dă o lecție lui Iacov despre înșelătoria lui prin intermediul înșelătoriei lui Laban. Deși Iacov, ca mincinos (Geneza 27:12), știe bine ce înseamnă înșelăciunea, este surprins când el este victima ei. Astfel, el întreabă: „Pentru ce m-ai înșelat?” (Geneza 29:25), ceea ce arată că el știe că înșelătoria este un lucru greșit.

 

Deși era un înșelător, Iacov însuși a fost înșelat. Cum putem învăța să ne încredem în Dumnezeu atunci când nu vedem că se face dreptate, când vedem că oameni care fac răul scapă ușor sau când cei nevinovați suferă?

 

Post-ul [marți, 24 mai] Înșelătorul înșelat apare prima dată în Studiu Biblic.