[marți, 16 iulie] O zi a egalității

 

 

Un lucru care pare destul de evident și doar la o citire rapidă a Celor Zece Porunci din Exodul 20 și Deuteronomul 5 este că porunca a patra este cea mai detaliată. Dacă unele porunci sunt enunțate chiar și numai în trei cuvinte în unele versiuni (în ebraică, unele doar în două cuvinte), porunca a patra dă loc la de ce, cum și cine cu privire la aducerea-aminte de ziua Sabatului.

 

3. Ce spune porunca despre slujitori și străini, chiar și despre animale, și la ce se referă?

 

Exodul 20:8-11

”Adu-ţi aminte de ziua de odihnă, ca s-o sfinţeşti.  Să lucrezi şase zile şi să-ţi faci lucrul tău. Dar ziua a şaptea este ziua de odihnă închinată Domnului, Dumnezeului tău: să nu faci nicio lucrare în ea, nici tu, nici fiul tău, nici fiica ta, nici robul tău, nici roaba ta, nici vita ta, nici străinul care este în casa ta. Căci în şase zile a făcut Domnul cerurile, pământul şi marea, şi tot ce este în ele, iar în ziua a şaptea S-a odihnit, de aceea a binecuvântat Domnul ziua de odihnă şi a sfinţit-o.”

 

Dintre toate detaliile despre Sabat este remarcabil accentul pus pe ceilalți. Sigve K. Tonstad susține că acest fel de poruncă este unică între toate culturile lumii. Porunca despre Sabat, explică el, „prioritizează de jos în sus și nu privind în jos din vârf, ținându-se seama în primul rând de cei mai slabi și vulnerabili membri ai societății. Cei care au cea mai mare nevoie de odihnă – robii, străinii din casă și animalele de povară – sunt scoși în evidență printr-o mențiune specială. Cei mai puțin privilegiați, chiar și animalele necuvântătoare, găsesc un aliat în odihna zilei a șaptea.” – The Lost Meaning of the Seventh Day, Michigan: Andrews University Press, 2009, pp. 126–127

 

Porunca se concentrează pe ideea că toți ar trebui să se bucure de ziua Sabatului. În lumina Sabatului, toți suntem egali. Dacă în timpul săptămânii tu ești angajator, nu ai nicio autoritate să îi obligi pe angajații tăi să lucreze în Sabat. Motivul: Dumnezeu le-a dat și lor o zi de odihnă. Dacă ești angajat – sau chiar rob – în toate celelalte zile, Sabatul îți reamintește că și tu ai fost creat și răscumpărat de Dumnezeu și El te invită să sărbătorești acest lucru în alt mod decât prin îndeplinirea datoriilor obișnuite. Chiar și cei care nu păzesc Sabatul – „străinul care este în casa ta” (Exodul 20:10) – ar trebui să beneficieze de Sabat.

 

Această idee ar fi fost o schimbare remarcabilă a perspectivei pentru israeliți, care tocmai scăpaseră de robie și marginalizare. Acum, când trebuiau să se stabilească într-o țară a lor, Dumnezeu nu dorea ca ei să adopte obiceiurile foștilor opresori. El nu le-a dat doar legi detaliate pentru societatea lor, ci și o amintire săptămânală puternică a faptului că suntem egali înaintea lui Dumnezeu.

 

Cum le poți spune despre Sabat celor din jurul tău, cum ar putea beneficia ei de faptul că tu păzești Sabatul?