[vineri, 24 mai]

 

 

Într-o oră sau două din zi, când știi că te afli printre mulți oameni, străduiește-te să îți clarifici ce spune cineva oglindindu-i gesturile și parafrazându-i cuvintele. Observă rezultatul – reacția nonverbală, cum se simte, ce răspunde. Fii pregătit să povestești în clasă, în Sabat.

 

Exemplul 1: Astăzi, când am vorbit cu Ioana, era tristă fiindcă îi murise pisica. Am făcut și eu o mimică tristă, i-am spus că știu că este greu să pierzi un animal drag. A plâns puțin (totuși eu nu am plâns) și mi-a mulțumit că mi-am luat timp să vorbesc cu ea, apoi mi-a zâmbit. M-am simțit bine observând că și ea se simțea mai bine.

 

Exemplul 2: Marcel era cât un cozonac de mândru că a câștigat Olimpiada de geografie. La început, nu am spus nimic, pentru că erau mulți în jurul lui. Am bătut palma cu el și l-am întrebat cum a fost. I-au strălucit ochii. Mi-a povestit că unchiul lui îi făcuse niște hărți pe cartonașe, pe care să le studieze în timpul zilei, iar seara, îl asculta din ce învăța. Am tot dat din cap și i-am pus întrebări, iar el a continuat să vorbească. I-am cerut chiar să-mi arate cartonașele. Cu cât mai interesat păream, cu atât vorbea mai mult. Credeam că nu o să mai scap. Totuși am învățat ceva.

 

Fă următorul exercițiu. Gândește-te la un mesaj care poate fi comunicat la trei persoane diferite pe care le cunoști. Apoi, spune-i fiecăruia mesajul, dar în maniere diferite. Celui dintâi vorbește-i cu o doză de indiferență, ca și cum n-ar fi ceva foarte important. Celui de-al doilea vorbește-i cu pasiune, dar fără să folosești limbajul nonverbal. În fine, celui de-al treilea vorbește-i cu pasiune, folosind gesturi bogate, expresive. Ce ai observat? Cum s-a raportat fiecare dintre cei trei la mesajul transmis? Ce concluzii se pot trage?